Internet of Things - domein coding

periode 1 

 

Inleiding

Internet of Things (IoT), het internet der dingen, is een situatie waarin allerlei voorwerpen zijn verbonden met een netwerk en gegevens kunnen uitwisselen: de nieuwste Game of Thrones op je SMART TV, een app op de Apple Watch waarmee hartritmestoornissen kunnen worden opgemerkt, thuiskomen in een verlicht en verwarmd huis op basis van je GPS, koeien die via sensoren aangeven dat ze gemolken moeten worden, een koffiezetapparaat dat de koffie klaar heeft als je wakker wordt, een koelkast die appt wanneer je in de supermarkt bent om aan te geven dat de melk bijna op is…

 

De mogelijkheden zijn eindeloos.

IoT kan het leven een stuk makkelijker maken. Maar ook gevaarlijker. Neemt de HomePod of Google Home nu wel of niet alle gesprekken op? Wat als hackers de babyfoon kraken en mee kunnen kijken met de slapende kinderen? Of de inhoud van jouw digitale dagboek ineens online staat?

IoT, vloek of zegen. Dit is wat er de komende periode centraal zal staan.

Opdracht

Je gaat aan de slag met een Arduino. Een klein computertje, vergelijkbaar met een Micro.bit maar met veel meer mogelijkheden en functies. Het is de bedoeling dat je een handige tool programmeert met de Arduino, gebruik makend van sensoren, die een onderdeel van het dagelijks leven makkelijker maakt.

Eindproduct

Je ontwikkelt een apparaatje dat kan dienen als voorbeeld van IoT.

Bronnen

 

Acceptatiecriteria

- Foutloos geprogrammeerd in Arduino IDE

- De code wordt gemaild naar je docenten

- Je geprogrammeerde device maakt gebruik van:

- Minimaal een sensor

- Minimaal een output-element (geluid/licht/trilling)

- Het device moet een duidelijk meerwaarde hebben voor het dagelijks leven.

 

- Je groepsgenoot media promoot jouw device

- Je groepsgenoot design gebruikt jouw device in zijn/haar infographics.

Inleverdeadline

Je levert je individuele opdracht coding in op donderdag 3 oktober.

Andere domeinen