
Sketch-up basis
SketchUp is een computerprogramma waarmee in 3D kan worden getekend. Het programma is eind twintigste eeuw ontwikkeld om eenvoudiger 3D-objecten te ontwerpen dan de toenmalige 3D-programma's, die vaak een cursus vereisten om de ingewikkelde software te kunnen bedienen.
​
Enkele van zijn functies zorgen ervoor dat ontwerpers met hun ontwerpen kunnen "spelen", iets wat toen onmogelijk was bij CAD-programma's. SketchUp is vooral geschikt om gebouwen en landschappen te tekenen en deze te tonen in Google Earth als driedimensionale objecten. Het programma bevat onder andere een heliodon (schaduwsimulator), maar de grootste doorbraak heeft dit programma te danken aan de Push-Pull-techniek, waarmee je vlakken van een 3D-model eenvoudig kan induwen of uittrekken.
​
Je gaat bij deze challenge een Account aanmaken en een digitale tour door Sketchup volgen
Account aanmaken
Je gaat nu:
- een online account voor app.sketchup.com aanmaken
- je account bevestigen en de eerste keer inloggen
Meteen aan de slag met Sketchup online?
-
klik op Start Modeling
-
(alleen de eerste keer) meld je aan bij Trimble met je school account gegevens.
Je doorloopt een aantal schermen...

1. Klik op "Start Modeling"


2. Vul de gevraagde gegevens in en klik op "Create new account"

4. Klik op "Activate account".
Je moet dan nog eenmaal een keuze maken.

5. Na de eerste keer aanmelden kies je SketchUp for Web

3. Je krijgt nu een mail waarmee je de aanmaak va je account kunt bevestigen.
En vervolgens log je in.

Rondleiding Sketchup
- volg je een eerste rondleiding door de UI (User Interface) van SketcUp (online)
- krijg je een beeld van wat mogelijk in met SketchUp (Offline variant)
Als je naar de video kijkt, zie je al wat van de mogelijkheden van Google Sketchup.

Volg nu de Tour door de menustructuur van SketchUp Web. Klik daartoe op het vraagteken (zie afbeelding).