top of page

Media Ethiek Basis : Reclame, sponsoring en advertorials

Gratis bestaat niet, zeker niet als het om digitale media gaat. En toch hebben wij het gevoel, heel veel voor niets te kunnen krijgen.

Gratis versies worden door derden betaald, namelijk bedrijven die reclame tonen. Die reclame is bedoeld, jou een bepaald merk of product te laten kopen. 

En hoe vaak geef je niet toestemming (een soort privacyverklaring) alvorens je een site kunt bezoeken, maar door deze aan te vinken, geef je ook toestemming, dat jou gegevens met derden gedeeld worden, vooral bedrijven, die aan jou hopen te kunnen verdienen.

Vooral beïnvloeding van jonge mensen blijkt effectief. Niet zozeer omdat zij veel geld te besteden hebben, maar omdat jonge mensen nu voorkeuren ontwikkelen, die van blijvende aard kunnen zijn. Nu al de klant van morgen strikken, is het motto voor veel bedrijven.

box 2.png

Voorkennis :

Je bent je bewust van je online gedrag. Wat je opent, deelt, toestaat, like-t, checkt (of niet checkt).

Je weet wat cookies zijn en wat toestemming voor cookies betekent.

Tijd voor deze challenge :

90 min.

Checklist om je challenge te halen

Checklist om je challenge te halen :

  • Je verzamelt informatie over wat jij persoonlijk aan reclame krijgt te zien en waar

  • Je probeert een verband te zien tussen jou digitaal gedrag en wat voor reclame jij ontvangt

  • Je documenteert jou bevindingen met tekst en beeld

Beoordelingspunten :

2 punten

Inleveren van je challenge :

  • op je blog met screenshots: zowel beeld als tekst

Vaardigheden :

  • Je leert kritisch te reflecteren op eigen gedrag

  • Je ontwikkelt gevoel voor oorzaak en gevolg

Challenge Basis: individueel

Maak een samenstelling van wat jou aan reclame bereikt binnen je digitale media. Kijk vooral daar, waar je regelmatig komt, waar je bekend bent en wat geen betaalversie is.

Kijk goed naar het soort reclame. Is het reclame die mogelijk te maken heeft met jou surfgedrag en/of met sites, die jij toestemming hebt gegeven voor cookies?

Probeer erachter te komen, waarom jij nou precies deze reclame krijgt en hoe jou gedrag op digitale media ervoor zorgt, dat jij deze reclame ontvangt, ze jou weten te vinden.

bottom of page