Periode 3 

Automaten & python

A, B3, D1, D2

casus

Je gooit een euro in de drankautomaat op school. Je toetst de cijfercode in voor een blikje Cola Zero. 

De automaat geeft je een blikje Cola Zero en het wisselgeld valt in het bakje. Ideaal!

Stel je voor dat deze automaat niet werkte. Dat je eindeloos Cola Zero zou krijgen en een veelvoud van je ingegooide euro als wisselgeld. 

Het programmeren van zo'n automaat is niet perse heel ingewikkeld. Het is wel noodzakelijk om deze code nauwkeurig vorm te geven. Dat leer je deze periode.

inspiratie

werkwijze

Jullie gaan in tweetallen als volgt te werk:

  1. Je maakt een toestandsdiagram van een eindige automaat. Zorg dat je elke mogelijke keuze verwerkt in je toestandsdiagram.

  2. Je gaat in Python een (vereenvoudigde) versie van je eindige automaat publiceren.

    • Startend met een INPUT

    • Keuze-momenten IF, AND IF, <, >, =

    • Output met een PRINT ​commando.

Eisen

Deadline

Je levert in:

  1. Jullie probleemanalyse, welke automaat?​

  2. Jullie toestandsdiagram, visueel uitgewerkt in MS Word.

  3. Maak een gratis account aan op repl.it

    • De tutorial van UHasselt is waardevol!​

  4. De uitgewerkte code in Python van je automaat.

De opdracht leveren jullie in op 26 maart 2021 in de door je docenten aangewezen gedeelde map op OneDrive in Office365.

theorie

Deze informatie gebruik je bij het uitvoeren van je opdracht én wordt aan het eind van deze periode digitaal getoetst: