Bebouwen van landschappen. 3D printen.

Samenwerkingsopdracht STEAM met Kunst (KWT)

Starter:

Bij het KWT uur kunst heb jij of anderen miniatuur landschappen vormgegeven. Onberoerde, onbewoonde landschappen zonder teken van leven. Het zijn kleine ruimtelijke, beschilderde maquettes. 
Je mag of je eigen landschap nu bebouwen of die van iemand anders, als deze verder niet gebruikt wordt hiervoor.

 

Opdracht:  Utopisch bebouwen van een tot nu toe onbewoond landschap

 

Deel 1:   Wat is een utopie? Een utopie is een ideale wereld. Maar hoe ziet deze volgens jou eruit?


Schrijf al eerste een verhaal, waarin je dat fantasierijk uitlegt. Mogelijk wil je het verhaal illustreren met behulp van Fotoshop? Graag!
Hiernaast een voorbeeld hoe dat eruit zou kunnen zien:

 


Omdat de opdracht straks vooral architectonisch is, moet je een goed beeld schetsen van hoe in de utopische wereld gewoond wordt.
Natuurlijk mag je de wereld van vandaag kritisch onder de loep nemen en voor jezelf bepalen wat je in ieder geval anders zou willen in de toekomst.

 

Keuzes zouden kunnen zijn:

 

  • Gebouwen die zich volledig aanpassen aan de omgeving en nauwelijks opvallen.

  • Heel opvallende gebouwen, in kleur, vorm, grootte, die mogelijk lijken op iets anders.

  • Gebouwen die verplaatsbaar zijn, mogelijk kunnen drijven in water

  • Gigantische gebouwen die er heel anders uit zien, voor heel veel mensen

  • Gebouwen op hele ongewone plekken in het landschap

  • Multifunctionele gebouwen

Deel 2:

Ontwerp een reeks gebouwen, die bij elkaar passen. Kijk direct, waar in het landschap deze gebouwen zouden passen. Vaak bepaalt het landschap de architectuur.
Om wat inspiratie op te doen volgen hier een reeks video’s.

Kijk naar dit voorbeeld van de architect Frank Lloyd Wright Fallingwater house:

Hier een reeks andere Cliffside houses:

Hier 5 utopische voorstellen voor wonen in de toekomst:

Hier nog twee video’s met uitzonderlijke architectuur.Individuele woningen:

Individuele woningen:

Grote architectuurprojecten:

Zoals je in de video’s kunt zien, is alle architectuur, zoals wij denken dat ze in de toekomst eruit zal zien, heel anders dan de meeste gebouwen nu. Stap af van de gewone vormen voor huizen zoals nu nog normaal.

Deel 3:

Teken een reeks van je ontwerpen in Tinkercad. Hou het simpel en zorg voor een kenmerkend uiterlijk. Ontwerp niet te groot. Juist kleine mallen zorgen ervoor dat het landschap groots en indrukwekkend is; dat maakt de architectuur extra bijzonder.
Als je ontwerp in Tinkercad helemaal zo is geworden als je wil, print het in 3D uit.

Deel 4:

Schilder je 3D ontwerpen in de kleur(en) zoals je het voor je ziet in je fantasie. De beschilderde ontwerpen plaats je op de juiste plek in het landschap. Mogelijk wil je ook nog infrastructuur aanbrengen (wegen, bruggen, muren,…). Dat mag je op je eigen manier toevoegen aan het landschap.
Tevreden? Pas je werk aan als je niet tevreden bent.

Deel 5:

Maak goede foto’s van je resultaten van dichtbij en probeer de juiste indruk te geven van je bebouwde landschap. De foto’s zou je kunnen gebruiken voor een soort van digitale brochure, waarin je jou ideeën uitlegt en presenteert.

Heel veel succes!

R. Heid